© Kaat Pype

Long Day’s Journey into Night

Zuidpool

Wat gebeurt er met ons, als alles wat ons leven draaglijk maakte een leugen blijkt te zijn?
Wat als we niet meer weten waar we thuishoren?
Wat als het lijkt alsof we langzaam verdwijnen in de mist? Als geesten …

Dit aangrijpende autobiografische meesterwerk van de Amerikaanse Nobelprijswinnaar Eugene O’Neill beschrijft één dag uit het leven van het toxische gezin Tyrone.

De vader is een verbitterd, alcohol verslindend acteur aan het einde van zijn carrière,
de moeder een grillige en onvoorspelbare vrouw met een morfineverslaving ‘in denial’,
de oudste zoon een gefnuikt acteur met een beestachtig cynische levensstijl,
en de jongste een hoogsensitief dichter met een — waarschijnlijk terminale — longaandoening.

In messcherpe dialogen probeert elk van hen vat te krijgen op de teleurstellingen in zichzelf en de ander. Met een minimum aan actie dropt O’Neill een clusterbom van woorden die zowel willen verwonden als verzoenen. Het is een schreeuw om liefde en verbinding van mensen die niet mét, maar ook niet zonder elkaar kunnen leven. Van ’s ochtends vroeg tot middernacht leveren zij een ontroerend gevecht met het vertroebelde beeld dat de ander van hen heeft. Een gevecht waarvan ze weten dat het niet te winnen valt.

In een verregaande meertalige adaptatie, en in de uitgepuurde stijl die Zuidpool eigen is, drijft Long Day’s Journey into Night op taal, monumentaal minimalisme en ijzersterke acteerprestaties. Sofie Decleir, Laurent Capelluto, Atta Nasser en Tijmen Govaerts spelen respectievelijk in het Nederlands, Frans, Levantijns-Arabisch en het Engels. De voorstelling wordt ook in die vier talen boventiteld.

Sofie Decleir [de moeder] schitterde in vele producties van Zuidpool, waaronder recent nog De aanzegster, De felomstreden kroon… en Kates Tapes Away, en bij gezelschappen als Compagnie Cecilia (Frontaal), Olympique Dramatique (AUGUSTUS ergens op de vlakte), MartHa!tentatief (De fietsendief) en Kyoko Scholiers / Opera Ballet Vlaanderen (BOY). Op het scherm zag u haar de afgelopen jaren in de topseries De twaalf en De dag.

Laurent Capelluto [de vader] is een van de beste Franstalige acteurs van ons land. Hij groeide op en studeerde in Brussel en speelde en regisseerde bij het Théâtre National, het Théâtre Le Public en het Infini Théâtre. De laatste jaren stond hij vooral in Parijs op de planken, bij het Théâtre de la Porte Saint-Martin en het Théâtre du Rond-Point.
Laurent is te zien in series als Into the Night en Zone Blanche en in alom geprezen films als Un Monde van Laura Wandel, Un conte de Noël van Arnaud Desplechin, L’Enquête van Vincent Garenq, La Vérité van Hirokazu Kore-Eda en Amour van Michael Haneke. Hij won twee keer de Magritte-filmprijs en was er nog vier keer voor genomineerd. Nu werkt hij voor het eerst mee aan een Vlaamse theaterproductie.

Tijmen Govaerts [de jongste zoon] is een snel rijzende ster aan het acteursfirmament. Hij studeerde Woord aan het Antwerpse Conservatorium en creëerde als resident in Zuidpool zijn afstudeervoorstelling Charming Man en Deze Grote Tomatenoorlog (samen met Juicy Dune IJsselmuiden en Charlotte Van den Broeck). Hij speelde ook in Angels in America van Olympique Dramatique.
Zijn eerste filmhoofdrol was meteen een klepper: Muidhond van Patrice Toye. Ook andere topregisseurs ontdekten zijn talent: Lukas Dhont (Girl), Thomas Vinterberg (Kursk) en de broers Dardenne (Tori et Lokita). Tijmen speelt een hoofdrol in de serie 1985, over de Bende van Nijvel, die in 2023 op VRT uitkomt. Intussen ziet u hem al in De Kraak en Twee Zomers.

Atta Nasser [de oudste zoon] woont en werkt in Brussel en volgde de acteursopleiding van het Palestijnse Nationale Theater El-Hakawati in Jeruzalem en de regie-opleiding aan het Brusselse RITCS. Hij maakte bij Moussem en Theater Antigone de voorstelling Now I’m Here, en was te zien in werk van STAN (Move (on), Orphans), Kloppend Hert & Antigone (De Barbaren), BRONKS (Edward) en Théâtre National (L’Attentat). Eerder speelde hij bij o.a. het Al-Kasaba Theater in Ramallah, het Al-Harah Theater in Bethlehem en het Arabisch-Hebreeuwse Jaffa Theater in Tel Aviv.

Ontdek nu al deze tekstbewerking!
Op woensdag 14/12/2022 organiseert Zuidpool i.s.m. De Leesclub een gemoedelijke samenleesavond in aanwezigheid van makers Koen van Kaam en Jorgen Cassier. We lezen de tekst volledig in het Nederlands.

>> meer info & gratis reserveren

wo 15/03/2023, 20:00 PREMIÈRE
Zuidpool, Antwerpen
do 16/03/2023, 20:00
Zuidpool, Antwerpen
vr 17/03/2023, 20:00
Zuidpool, Antwerpen
za 18/03/2023, 20:00
Zuidpool, Antwerpen
di 21/03/2023, 20:00
CC Brugge, MaZ, Brugge
wo 22/03/2023, 20:30
CC Westrand, Dilbeek
do 23/03/2023, 20:00
CC Ter Vesten, Beveren
za 25/03/2023, 20:15
Stadsschouwburg Mechelen, Mechelen
di 28/03/2023, 20:30
KVS BOX, Brussel
do 30/03/2023, 20:00
CC 't Schaliken, Herentals
za 01/04/2023, 20:00
NTGent, Gent
wo 05/04/2023, 20:00
CCHA, Hasselt
vr 14/04/2023, 20:15
CC De Steiger, Menen
wo 19/04/2023, 20:30
Verkadefabriek, Den Bosch (NL)
do 20/04/2023, 20:15
CC Maasmechelen, Maasmechelen
vr 21/04/2023, 20:00
de Brakke Grond, Amsterdam (NL)
za 22/04/2023, 20:00
de Brakke Grond, Amsterdam (NL)
di 02/05/2023, 20:15
Theater aan het Spui, Den Haag (NL)
do 04/05/2023, 20:00
CC De Werf, Aalst
za 06/05/2023, 20:15
CC De Kern, Wilrijk

TEKST Long Day’s Journey into Night van Eugene O’Neill
BEWERKING Koen van Kaam
REGIE & CONCEPT Koen van Kaam & Jorgen Cassier
MET Sofie Decleir, Atta Nasser, Tijmen Govaerts & Laurent Capelluto
SOUND Jorgen Cassier
LICHTONTWERP Anne Straetmans
KOSTUUMONTWERP Andrea Kränzlin
PROMOTIEBEELD Kaat Pype
PRODUCTIE Zuidpool
COPRODUCTIE Perpodium
MET DE STEUN VAN Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid

TAAL Nederlands, Frans, Arabisch en Engels gesproken, en volledig boventiteld in elk van deze vier talen