© Chris Meulemans

Abendrot

Ellen Vanherck / Translab

Met zijn Vier letzte Lieder schreef Richard Strauss (1864-1949) in 1948 zijn muzikale testament. Doorheen zijn compositie op teksten van Herman Hesse en Joseph von Eichendorff, die de dood als centraal thema hebben, weerklinken warmte en berusting. Voor haar eindproject aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen voert sopraan Ellen Vanherck Strauss’ meesterwerken uit de Duitse postromantiek uit, samen met Quatre poèmes Hindous van Maurice Delage (1879-1961), Frans repertoire uit het begin van 20ste eeuw dat bij dezelfde thema’s aanleunt.

Gecoacht door Wouter Van Looy presenteert Ellen een voorstelling die de grenzen verkent tussen muziek, poëzie en beeldende kunst. Ze creëert een multimediale context met videobeelden van Chris Meulemans. Haar moeder Els Janssen begeleidt haar op de piano.

Met TRANSLAB zet Muziektheater Transparant de deuren open voor jonge muziektheatermakers. Door hen ondersteuning, opleiding en creatiekansen te bieden en hen in contact te brengen met inspirerende artiesten die als coach fungeren, engageert Muziektheater Transparant zich op lange termijn tegenover een nieuwe generatie podiumkunstenaars. De overeenkomst die Muziektheater Transparant met het Koninklijk Conservatorium Antwerpen sloot om studenten te begeleiden bij de creatie van een multidisciplinair project, is een van de pijlers van TRANSLAB. In 2016 wordt met Ellen Vanherck, en met Lissa Meyvis en Thomas Eeckhout gewerkt. In 2017 volgen nieuwe projecten.

SOPRAAN Ellen Vanherck

PIANO Els Janssen

VIDEO Chris Meulemans

COACHING Wouter Van Looy i.h.k.v. Translab

AFSTUDEERPROJECT Koninklijk Conservatorium Antwerpen