© Stef Depover

De handen van Fatma

't Arsenaal Mechelen & Moussem

De handen van Fatma vertelt het verhaal van de eerste generatie Marokkaanse vrouwen die hun man vergezelden naar het nieuwe thuisland. Het stuk is een vervolg op Belga, waarin Michael De Cock en Rachida Lamrabet verhaalden over de eerste generatie Marokkaanse mannen die in de jaren '60 naar België kwamen. Een bitterzoet verhaal over verborgen dromen en niet ingeloste verlangens.

In De handen van Fatma komt een vrouw, in het spoor van haar man, naar België. Vol verwachting en boordevol hoop. Wat is er van al die verlangens geworden? Hoe blikt de oude vrouw op de jonge vrouw terug? En wat deed ze, met al haar talenten, in het nieuwe land? Speciaal voor De handen van Fatma werd een klein rond theater ontworpen, waar 150 toeschouwers luisteren en kijken naar dit bijzondere verhaal.

‘De spiegel bedriegt niet. De spiegel vertelt alleen de waarheid. Kijk hoe mager ik ben. Mijn gezicht is bleek, er is amper een rimpeltje te zien. Dat komt door te weinig zon. Hoe voelt de zon op je huid? Ik denk dat ik vergeten ben hoe dat voelt.’
uit De handen van Fatma van Fikry El Azzouzi, waarop de voorstelling is gebaseerd

TEKSTEN VAN Fikry El Azzouzi, Rachida Lamrabet, Birsen Taspinar & Michael De Cock

MET Ikram Aoulad, Evelien Van Hamme & Maryam Hassouni

REGIE Michael De Cock

SCENOGRAFIE Stef Depover

KOSTUUMS Anja Perisic

SOUNDSCAPE Salahdine Ibnou Kacemi

DRAMATURGIE Kristin Rogghe

TECHNISCHE LEIDING Felix Goossens

PRODUCTIE 't Arsenaal Mechelen & Moussem