Schrijfresidentie
Ira A. Goryainova
Residentie in Zuidpool 10/03-04/04/2025
History of The Eye is een nieuw project van Ira A. Goryainova, dat zich op het kruispunt van performance, teksttheater en filmische beleving situeert. In deze hybride omgeving verkent ze het concept van de gaze: onze blik en diens invloed op onze waarneming van de werkelijkheid – hoe onze blik vorm geeft aan wat we zien, hoe onze manier van kijken altijd al gekleurd wordt door een ideologie. Door de verkenning van dit thema in een theatrale context te ensceneren, wordt die blik tastbaar en bijna materieel. Hij transformeert tot een performatief element dat zichtbaar is voor het publiek.
Dit project dissecteert de geschiedenis van het zicht. Het traceert zijn evolutie vanaf de prehistorische ontwikkeling van het zicht tot innovaties zoals de camera obscura, X-rays en moderne technologieën, elk ook getekend door een destructieve kant. Het ultieme opzet van dit traject is om te leren hoe je met open ogen kan kijken – zonder angst om de confrontatie aan te gaan met wat voor ons ligt.
Gedurende haar residentie focust Goryainova op het schrijven van verschillende teksten, waaronder essays, monologen en lecture-performances. Ze verkent ook het schrijven zelf, als theaterpraktijk, en onderzoekt daarbij hoe dramaturgie voor podiumkunsten verschilt van screenwriting voor film.
Over Ira A. Goryainova
Ira A. Goryainova is filmmaker en audiovisueel artiest. Haar werk bestaat voornamelijk uit essay- en montagefilms en lecture-performances. Het beweegt zich in de ruimte tussen woorden en beelden. Haar voornaamste interesse bestaat uit de verkenning van het lichaam als een politieke metafoor, vooral onder extreme omstandigheden zoals dood, ziekte en lijden. Ze onderzoekt deze thema’s via de wisselwerking tussen beeld, klank en tekst.
Haar eerder werk, voornamelijk radicale documentaires, verkent hoe autoritaire regimes controle uitoefenen over het menselijk lichaam – of dat nu gebeurt door de opkomst van het Europese extreemrechts of bij de aanhoudende ontmenselijking in de (post-)Sovjet-Unie en hedendaags Rusland. Goryainova gaat hiervoor vaak het gesprek aan met het concept van biopolitiek, ontwikkeld door Michel Foucault. Ze verkent hoe staten macht uitoefenen over hun bevolking door menselijke lichamen via seksualiteit, gezondheid, werkomstandigheden, enz. te reguleren. Daarnaast onderzoekt ze hoe deze mechanismen vorm krijgen in de visuele cultuur.