© Kurt Van der Elst

PLATINA + Finissage

Abke Haring / Toneelhuis & Zuidpool + Tineke De Meyer

Een exclusieve, intieme avond.
Een eenmalige kans om het felgeprezen PLATINA in Zuidpool te (her)ontdekken.
Een onderdompeling in nieuw werk in ontwikkeling van een terugkerend schrijfresident.
Zuidpool ontvangt u graag.

PLATINA — Abke Haring / Toneelhuis & Zuidpool

Woorden als grens van stilte. Onontkoombaar, dwingend en misschien zelfs — ooit — genezend. PLATINA is een intiem duet van Abke Haring en Koen van Kaam.

ben je dichtbij gekomen toen ik sliep
heb je me aangeraakt en me daarna direct verlaten
of
ben je bij me gebleven tot ik wakker werd
en als ik mijn ogen open deed
verdwenen
met een achterwaartse pas
zodat ik niet kon zien
dat je bij me — in de kamer — was
kom je terug?
ben je hier?
kan ik iets doen?
zodat je blijft?

Na deze eenmalige herneming in Zuidpool gaat PLATINA opnieuw op tournee. Tussen 07/05 en 02/06/2022 is de voorstelling te zien in Brasschaat, Groningen, Sint-Niklaas, Berchem, Utrecht en Brugge.

Finissage — Tineke De Meyer


Schrijfresidentie 04/04-05/05/2022

Deze intieme avond in Zuidpool afsluiten kan u met work-in-progress van Tineke De Meyer. Zij deelt tussentijds de tekst die ze schrijft voor haar creatie Inland Island.

Inland Island wordt een performatieve installatie en poëtische audiovoorstelling. Het is een tafel waarrond een groep mensen plaatsneemt. De tafel blijkt de drager te zijn van een stem, die via hoofdtelefoons tot de deelnemers rond de tafel spreekt. Die stem behoort toe aan een grenswezen (hen), een stem zonder lichaam. Hen heeft veel gemeen met wat wij een engel plegen te noemen. Een soort boodschapper tussen werelden, tegelijk wel en niet aanwezig, een ziel buiten de tijd, een eeuwige getuige. Hen spreekt vanuit een meer-dan-menselijk perspectief, vertelt over wat daar te zien is. Noem het een ‘activerende’ luisterervaring, een uitnodiging om vormen van aandacht te verkennen, vertrekkende uit vragen over perspectief en perceptie, over ervaring en subjectiviteit, over hoe we dingen weten.

Inland Island gaat in première in Brugge op 1 oktober 2022 tijdens het festival AMOK van KAAP. Tineke De Meyer creëert deze voorstelling samen met Vinny Jones (lichtontwerp), Julien Thomas (setontwerp), Linde Carrijn en Dijf Sanders (ZONDERWERK, geluidsontwerp) en Luanda Casella (mentor). Ze krijgt hiervoor steun van de Vlaamse Overheid, Stad Gent, KAAP, Vooruit, workspacebrussels, C-TAKT, de Brakke Grond, BUDA en Zuidpool.

In 2018 kwam Tineke De Meyer voor het eerst in residentie in Zuidpool. Via de stem van acteur Valentijn Dhaenens maakte u toen kennis met haar schrijfwerk.

Vanuit haar achtergrond als schrijver — lezend en noterend is haar manier om zich te verhouden tot de wereld — voelt Tineke zich gedreven door de beperkingen van taal en is ze geïnteresseerd in de intimiteit en nabijheid van audio en gesproken woord. Vaak leidt dit tot audiowerk met uitnodiging om iets te ervaren in het eigen lichaam, eerder dan eenduidige, lineaire verhalen. Haar schrijven heeft associatieve structuren en bevindt zich op de lijnen tussen poëzie, memoire en kortverhaal — op de verbindingen tussen het mysterie en het alledaagse, wat we zien en waar we overheen kijken, observaties en misinterpretaties, oude verhalen en populaire wetenschap, melancholie en humor …

Sinds 2014 werkt ze geregeld samen met Duncan Speakman aan installaties, audiowandelingen en hybride projecten waarin het analoge met het digitale samenkomt. Hun audiogedicht Het is echt nooit goed kon u ontdekken tijdens RECUP#4 (2019) in Zuidpool. Hun meest recente project werd online uitgebracht als album: The House Was Alright (2020).

www.tinekedemeyer.be

PLATINA
TEKST Abke Haring
SPEL Abke Haring & Koen van Kaam
GELUIDSONTWERP Jimi Zoet
COACH Peter Seynaeve
TECHNIEK Maarten Meeussen & Pieter Kint
PRODUCTIE Toneelhuis
COPRODUCTIE Zuidpool
DUUR ca. 45 minuten.

Finissage
TEKST Tineke De Meyer
TAAL Engels