Schrijfresidentie
Nata Mandaria
Residentie in Zuidpool 01-19/12/2025
Tijdens haar schrijfresidentie bij Zuidpool gaat Nata verder op zoek naar de inhoudelijke wereld van de moederwittevrouwen / თეთრი დედა ქალები.
moederwittevrouwen / თეთრი დედა ქალები is een work in progress en vertrekt vanuit het perspectief van een klein meisje, dat een kom gepekelde groenten in haar handen krijgt geduwd. To pickle or not to pickle, that is the question. De onofficiële term ‘moederwittevrouw’ werd door Nata geconstrueerd als reactie op het woord ‘დედა კაცი’ (deda kaci / moeder man). Het woord verwijst naar jonge meisjes die de mannen in de familie dienen, maar zelf niet serieus genomen worden. Gedragen ze zich te volwassen voor hun leeftijd, dan worden ze ‘deda kacebi’ genoemd.
Nata wil zich daarnaast ook focussen op het verfijnen van haar schrijfstijl. Op dit moment is het een mix tussen theatertekst, spoken word en poëzie. Ze wil graag verder onderzoeken hoe poëzie zich vertaalt naar haar mond en naar het oor van een publiek. Haar theatertaal, zowel visueel als inhoudelijk, gaat uit van contradicties en stereotypering. Ze maakt in haar werk bewust een onderscheid tussen Groot Georgië (het land) en Klein Georgië (haar eigen context).
Over Nata Mandaria
Nata Mandaria (2000) is schrijver, performance maker en sociaal-cultureel werker. Ze komt oorspronkelijk uit Limburg en vond op haar achttiende haar thuis in Brussel. Zelf zegt ze graag dat ze is opgegroeid in “Little Georgia”. In haar artistiek werk put ze uit haar verhaal als de dochter van Georgische migranten en alle beperkingen, schoonheden en pijnpunten die dat met zich meebrengt.
Vanuit dat individuele verhaal zoekt haar werk aansluiting bij bredere thema’s zoals vrouwelijkheid, migratie en moederschap. Vertrekkende vanuit een zachtheid probeert ze op een genadeloze manier via taal absurdistische werelden te creëren, die tegelijkertijd behapbaar en toegankelijk blijven voor een breed publiek. Haar praktijk is een kruispunt tussen West-Europese popcultuur, Georgische verhalen, West-Aziatische materialen en internetcultuur. Nata werkte al eerder samen met Creative Europe, Mestizo Arts Platform, Behoud De Begeerte, Poëziecentrum en fABULEUS.